sjukt..

så jävla sjukt..

SOS: Det var något tekniskt som hände här alltså.

Emil: Ja, alltså jag behöver en ambulans nu. Jag svimmar hela tiden.

SOS: Du har tagit en Ipren och en Alvedon. Har du tagit alkohol också eller?

Emil: Nej, jag är sjuk också. Jag har feber.

SOS: Ja, du har feber. Mm. Hur mycket feber har du?

Emil: Väldigt flämtande andning och en duns.

SOS: Hallå? Hallå!

Emil: (Mycket tung och häftig andning hörs).

SOS: Emil! Emil!

Emil: (Tungt stönande och pustande hörs samt en del hårda ljud. Sluddrar ”Hallå” i rummet.)

SOS: 112 Vad har (Ohörbart)?

Emil: (Ohörbart) ambulans.

SOS: Vad sa du?

Emil: Var är min ambulans?

SOS: Behöver du en ambulans?



Återigen uppger Emil sin adress och berättar att han har svårt att andas, och SOS-operatören kopplar Emil till en sjuksköterska.



Sjuksköterska: Jag får inte riktigt klart för mig vad det är som du vill ha hjälp med för du springer ju omkring i lägenheten eller vad det är och du har … andas utan problem och du pratar utan problem.

Emil: Jag kan knappt andas nu.

Sköterska: Jag vet, jag har suttit och lyssnat på dig. Du andas utan problem.

Emil: Nej, jag svimmar! Jag svimmar!

Sköterska: Ja.

Emil: Är det ambulans på G?

Sköterska: Nej.

Emil: Jag behöver en ambulans.

Sköterska: Ja, men jag be..

Emil: (Ohörbart)

Sköterska: Ja, men jag förstår inte liksom varför att du springer omkring i lägenheten och säger…

Emil: (Ohörbart) Jag tappade ju mobilen. Snälla, jag kan inte andas!

Sköterska: Ja, men du andas utan problem just nu. Har du haft sådana här attacker förut?

Emil: Nej.

Sköterska: Nej.

Emil: Jag behöver en ambulans, snälla.

Sköterska: Ja, men jag…

Emil: Jag kan inte andas!

Sköterska: Kan du ta ett djupt andetag.

Emil: Nej.

Sköterska: Men försök ta ett djupt andetag medan jag är med.

Emil: (Flämtar) Jag kan inte.

Sköterska: Ja, men ta ett djupt andetag nu!

Emil: Jag kan inte!! Hjälp mig då! Snälla! Hjälp mig!

Sköterska: Ja, men nu, du pratar ju utan problem och du andas utan problem just nu när jag lyssnar på dig.

Emil: Jag får ta i allt vad jag har här.

Sköterska: Vad sa du?

Emil: Jag tar i allt vad jag har. Snälla.

Sköterska: Ja, men jag … jag liksom hör inte att du har andningsproblem. Så jag förstår liksom inte, är det något annat? Har du ont någonstans?

Emil: Ja, i hela kroppen.

Sköterska: Ja, har du gjort någonting de sista dagarna eller dagar.

Emil: Jag har varit sjuk hela veckan.

Sköterska: Ja, på vilket sätt … på vilket sätt har du varit sjuk då?

Emil: Nej men. Nu domnar hela min kropp bort. Åh!

Sköterska: Har du varit förkyld?

Emil: Ja, och nu kan inte jag andas. (Ohörbart)

Sköterska: Ja, men du pratar utan problem och för mig så hör jag inte att du har några andningsproblem.

Emil: (Ohörbart) Jag ringer för att jag inte kan andas. Jag kan inte andas längre.

Sköterska: Men du andas jättebra. Jag hör inte annat än att du andas.

Emil: Hjälp!

Sköterska: Utan problem.

Emil: Snälla! Skicka en ambulans!

Sköterska: Ja, men jag kan inte bedöma att du … vi behöver skicka för att jag hör att du andas och att du står och går.

Emil: Jag ligger på golvet!

Sköterska: Ligger du på golvet?

Emil: Ja.

Sköterska: Mm.

Emil: Alltså, nu är... Jag vet inte hur mycket (Ohörbart) länge till. (Ohörbart)

Sköterska: Ja, men hur ska vi komma in genom din ytterdörr?

Emil: Jag har öppnat den nu.

Sköterska: Ja, men du ligger ju på golvet och säger att du har öppnat den nu. Då kan du ju röra dig.

Emil: Hjälp, alltså jag får panik.

Sköterska: Ja. Det kan jag förstå. Har du haft sådana panikattacker förut någon gång?

Emil: Nej.

Sköterska: Nej. Om du ligger på golvet nu, kan du försöka.. Ligger du på rygg eller på sidan eller?

Emil: Rygg.

Sköterska: Rygg? Försök sätt dig upp nu – när jag är i telefonen.

Emil: Jag kan inte.

Sköterska: Sätt dig upp nu!

Emil: Jag ramlar bara ihop.

Sköterska: Nej. Sätt dig upp nu! Du kan hålla i dig i toaletten, eller i handfatet eller vad det nu är som finns i närheten. Så kan du hålla i dig. Sätt dig upp nu!

Emil: Jag kan inte andas. Oj.

Sköterska: Ja, men du andas jättebra. Jag lovar dig.

Emil: (Rosslande ljud och en duns).

Kommentarer
Postat av: Elinor

ja fattar inte, har dedär hänt på riktigt? :O

2011-04-25 @ 10:57:17
URL: http://elinorh.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0